Amazing Asia

Oogverblindende natuurgebieden in Azie

Verdienmodellen

Een reactie plaatsen

Verdienmodellen

Een onderneming heeft altijd inkomen nodig. Want zonder geld kan er niet worden geïnvesteerd en zonder investeringen kan het bedrijf niet innoveren en is de kans klein op voortbestaan. Daarom is het voor bedrijven noodzakelijk dat hun website inkomsten genereert om de uitgaven te kunnen dekken. Hierbij rijst de vraag ook: Op welke wijze kan er geld worden verdient? Een handige wijze is om gebruik te maken van verdienmodellen. Een verdienmodel geeft een structuur aan de wijze waarop een onderneming wordt georganiseerd. Kort samengevat:

  1. Een verdienmodel bepaalt de wijze waarop de inkomsten worden gegenereerd.
  2. Een verdienmodel is bepalend voor de doelstellingen van de ondernemingsstrategie.
  3. Een verdienmodel bepaalt de marketingdoelstellingen.

Er zijn verschillende soorten verdienmodellen. Ieder verdienmodel kent zijn eigen specifieke omzet- en winstdoelstellingen. Daarnaast kent elk model ook zijn eigen specifieke doelstellingen voor marketing. Deze doelstellingen hebben betrekking op de verschillende marketing indicatoren zoals marktaandeel, bereik in het gewenste marktsegment, verblijfsduur op de website, conversie naar aankoop en dergelijke. De belangrijksten en die het meeste van toepassing zijn voor interactieve media zijn de volgende modellen:

Uitgeefmodel
De doelstelling van het uitgeefmodel is inkomsten te genereren uit het verkoop van abonnementen. Er wordt veel gebruikt van advertenties op de site om zoveel mogelijk betalende abonnees te werven. Denk hierbij aan websites van tijdschriften, kranten en muziekstreamingdiensten als Spotify maar vooral  ook de Social Media. De belangrijkste marketing doelstelling bij het uitgeefmodel is: Marktaandeel verhogen door toename van aantal abonnees op de media van de uitgever.

Verkoopmodel
Het verkoopmodel is geheel gericht op het realiseren van de online verkoop om op die wijzen geld te verdienen. Producenten kunnen direct in contact komen met de consument waardoor er een kortere distributiekanaal ontstaat. Consumenten kunnen bijvoorbeeld ook hun eigen features bepalen op een product. De marketingdoelstelling bij het verkoopmodel zijn:

  • Naamsbekendheid van de webshop vergoten.
  • Bezoekers aantal en duur vergroten
  • Klanttevredenheid vergroten, doordat er betere service is
  • Van bezoekers klanten maken, dus de conversie verhogen
  • Retentie en loyaliteit verhogen

Advertisingmodel
Het advertisingmodel is in feite een model gebaseerd op het traditionele mediamodel, vertaald naar het nieuwe kanaal. In de kern komt het erop neer dat adverteerders moeten betalen aan jou website wanneer ze iets op jouw website willen adverteren. Het adverteermodel heeft de meeste kans van slagen wanneer er veel bezoekers zijn op een website. Een belangrijke vorm van het advertisingmodel is Portal, oftewel de ‘Startpagina’. De marketingdoelstellingen bij een advertisingmodel zijn:

  • Het aantal gebruikers van een site, spel of ander digitale communicatie-instrument laten toenemen.
  • Bezoekers langer op de website houden, zodat de kwaliteit van de bezoeker toeneemt en de exposure groter wordt.

Affiliatemodel
Bij een affiliatemodel probeert de aanbieder een of meerdere producten aan te bieden op het netwerk van de partners. De partners ontvangen dan een commissie over het aantal verkochte producten of clicks. Het verschil met het verkoopmodel is dat bij het verkoopmodel de aanbieder moet proberen om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. In het affiliatemodel vervullen de partners (de affiliates) hierbij een ondersteunende rol. De affiliate zorgt via een button of een banner, of via een zoekresultaat ervoor dat de bezoeker iets kan kopen. Belangrijke marketingdoelstelling hierbij zijn:

  • Goede affiliaties vinden.
  • De content van de affiliatewebsite interessant houden voor de doelgroep zodat ze terugkomen.
  • Bezoekersaantallen en bezoekduur vergroten
  • Conversie naar aankoop vergroten

Brokeragemodel
Bij het brokeragemodel worden kopers en verkopers bij elkaar gebracht en worden de transacties die daaruit voort kunnen komen mogelijk gemaakt. Het kunnen veilingen zijn, maar ook plaatsen waar vraag en aanbod bij elkaar komen zoals marktplaats.

Utilitymodel
Dit model is gebaseerd op betaling van afgenomen dienst per eenheid. Waar veel telecomproviders en muziekdiensten hier gebruik maken van zoals I-Tunes per liedje betalen of per gedownloade MegaByte.

Marketingmodellen

Niet alle organisatie hebben als directe doel inkomsten te genereren. Sommige bedrijven combineren de hierboven beschreven modellen en sommige bedrijven denken uit het marketingperspectief. Het gaat hierbij om sites met een brandingmodel of het informatie- en servicemodel

Branding model
Bij dit model biedt de website een bijzondere ervaring voor de bezoekers en hiermee hoopt men dat de bezoekers een positief gevoel krijgt over het bedrijf en merk. Dit model zal niet direct geld opleveren, wel direct kosten. Maar hiermee vergroot je je klanttevredenheid, naamsbekendheid en aantrekkelijkheid bij consumenten. Een voorbeeld van een brandingmodel is de persoonlijke bierfles van Heineken.

Informatie- en service model.
Kenmerkend voor dit model is dat het net als de Branding model geen directe omzet verhogend doel heeft. Het model kan wel bijdragen aan verhoging van de efficiency binnen de organisatie en daarmee bijdragen aan kostenverlaging. Denk hierbij aan verlaging van binnenkomende telefoontjes bij het callcenter doordat vragen en problemen van klanten via de website worden opgelost. Hiermee zorg je ervoor dat het percentage informatie-aanvragen wordt verhoogt via de website, verhoging van de klanttevredenheid en het verlagen van de kosten van klantservice.

(Bron: Janssen, Interactieve marketing, 2010)

Welk(e) model is voor mijn project Amazing Asia het beste van toepassing?

Advertising model, doordat het hoofddoel van mijn website is om zoveel mogelijk bezoekers te genereren. Dat doe ik door mijn website en hoofdpagina zo aantrekkelijk en overzichtelijk te maken, veel foto’s en videos zodat de duur van de bezoeken zo lang mogelijk wordt. Wanneer mijn website echt zo interessant blijkt te zijn voor bezoekers wordt mijn website automatisch interessant voor adverteerders.

Affiliate model, Ik zou mijn webpagina kunnen aanbieden op sites van partners die vakanties en reizen aanbiedt of vliegtickets verkoopt om maar een paar voorbeelden te noemen. Ook kan er op mijn website banners worden geplaatst die linken naar de affiliates.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s